ماجرای مجری شدن علی ضیا | از مهمانهایم خواستم به شبکههای دیگر نروند | چرا روند ورود مجریان موفق به صداوسیما متوقف شده است؟
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۴۱۹۸۴
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی ضیاء مجری ۳۵ساله تلویزیون سال ۱۳۸۴ به تهران آمد و از ۱۹ سالگی بهطور اتفاقی وارد رادیو شد و کار خود را در رادیو جوان با برنامه طنز «پسری از کاشانه» شروع کرد. پس از ۵ سال گویندگی در رادیو، به دعوت علی زاهدی وارد تلویزیون شد. اولین کار خود را در تلویزیون با برنامه «گزینه جوان» تجربه کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ضیاء برنامههای متعددی از قبیل «ویتامین ۳»، «بعضیا»، «تحویل سال نو» و… را اجرا کرده و چهرهای شناخته شده است. او از سال ۱۳۹۶ تاکنون تهیهکنندگی و اجرای برنامه «فرمول یک» را بر عهده داشته است. با ضیاء درباره دلیل غیبت نسل جدیدی از مجریان در تلویزیون همصحبت شدیم. او که خودش هم درباره این موضوع دغدغه داشت گفت «من هم خودم این سوال را دارم که چرا نسل جدیدی از مجریها را نمیبینیم.»
در دهه هشتاد شاهد بودیم که نسل جدیدی از مجریان وارد صداوسیما شدند و درخشیدند. افرادی مثل علی ضیاء، فرزاد حسنی، رضا رشیدپور، احسان علیخانی، زندهیاد آزاده نامداری و دیگرانی که بیشتر برنامههایشان پرمخاطب شد. به نظر شما چرا این روند متوقف شد؟
من خودم را جزو نسل دیگری میدانم. چون از جهت سن و سال جوانتر از دیگران هستم. بقیه بزرگواران متعلق به دهه پنجاه هستند و من دهه شصتی هستم. از جهت ورود به سازمان صداوسیما هم سال ورود من فرق دارد. من به لحاظ سال اجرا از دیگران هفت یا هشت سال عقبتر هستم. یعنی یکی از دوستان هشت سال مجری و شناختهشده بود و بعد از او من آمدهام. البته این که با نسل دیگری مقایسه بشوم برایم باعث افتخار است. چون همه آنها کاربلد و کاردرست و درجه یک هستند. من هم مثل شما برای اجرا دغدغه دارم. ولی فکر میکنم اجرا بستگی به کاراکتر (شخصیت) یک آدم دارد و زحمتهایی که قبل از مجری شدن کشیده است.
مساله آموزش را چقدر موثر میدانید؟
اجرا یک موضوع آکادمیک نیست که کسی درسش را بخواند. من یک سری آموزشها در رادیو و تلویزیون دیدهام اما یک مواقعی در مخالفت با آن آموزشها یک چیزهایی را کشف میکردم. مثلا در شعرخوانی به ما اصولی را یاد میدادند که این طوری شعر بخوان. من یک طور دیگر شعر میخواندم و آن شعرخوانی مورد قبول واقع میشد
. به نظر من خود آن آدم که میخواهد مجری شود باید از کودکی و نوجوانی در معرض یک سری اتفاقات قرار بگیرد. برای همین مجری جریانساز، سخت به وجود میآید. شاید هم اطلاعات من کافی نیست. ولی دیدن آدمهایی که میتوانند جریان به پا کنند همیشه برای من خوشایند است.
میگویند تلویزیون جلوی ستاره شدن مجریها را میگیرد و اجازه رشد به آنها نمیدهد. با این گفته موافقید؟
درباره این موضوع باید با مدیران صحبت کنید. من قائل به این نکته نیستیم. حتما به ما لطفی شده که توانستهایم بروز عینی بیشتری داشته باشیم. من هم این سوال را دارم که چرا نسل جدیدی از مجریها را نمیبینیم. بخشی از بچهها و مجریهای مستعد خودشان در اینستاگرام صاحب رسانه شدهاند و صفحات آنچنانی دارند.
آیا آوردن سلبریتیها به برنامههای گفتگومحور مانع دیده شدن مجری شده است؟ یعنی ممکن است مخاطب این قدر به چهرههای ورزشی و هنری توجه کند که حواسش به مجری برنامه نباشد.
با خانم گلاره عباسی صحبت میکردم، نکتهای را از اولین اجرایم به من یادآوری کرد. در آن اجرا قبل از برنامه از خانم عباسی پرسیدم چرا بینیتان را عمل نمیکنید. ایشان پاسخی دادند و من همین سوال را در برنامه پرسیدم. پشت این مدل پرسش یک فکری است. نمیخواهیم بپرسیم چرا دماغتان را عمل نمیکنید. میخواهیم بگوییم این که این جریان جراحی پلاستیک راه بیفتد مثبت نیست و آدمها طبیعی بودنشان درستتر است.
این مدل پرسش فوکوس (تمرکز) را به سمت مجری میبرد تا سلبریتی. فکر میکنم مجریها باید چنین کاری کنند. من یک جاهایی توانستم و یک جاهایی نتوانستم. پرسشگری اگر فکر شده باشد این اتفاق نمیافتد. من در اجرایی نمیروم که سوالم طراحی نشده باشد. حتی برای اجرای اینستاگرام هم طراح سوال داشتم. با بچههای تیم سردبیر و ایده حتما حرف میزنم. من به عنوان تهیهکننده بالادست آنها قرار میگیرم؛ اما وقتی مجری میشوم حتما باید با آنها معاشرت کنم.
پررنگ شدن خط قرمزها را چقدر موثر میدانید؟ آیا مجریها قبلا دستشان برای حرف زدن و مهمان دعوت کردن بازتر بود؟
این سوال را باید از مدیران پرسید. من در ساختار برنامه اجتماعی دارم کارم را میکنم و با این قالب درگیر نیستم. بالاخره ما برنامه اجتماعی میسازیم و ممکن است لبههایی به انتقاد گشوده شود.
خط قرمزها نسبت به گذشته بیشتر شده است؟
من چنین حسی را در برنامه خودم ندارم. اگر هم بیشتر شده باشد به این خاطر است که یک سری مدیر نشستهاند و اوضاع دولت و جامعه را هواشناسی میکنند. تصمیمها را نمیشود در لحظه بگویی درست است یا اشتباه. حتما باید با مدیران حرف بزنیم. الان در برنامه خودم دارند کمک میکنند که ممنوعیتهایی برداشته شود. من بقیه حوزهها را بلد نیستم. هیچ وقت نخواستم آدم سیاسی به برنامهام دعوت کنم که بدانم ممنوع هستند یا نه.
در ایام عید و رمضان شاهد مهمانهای تکراری در شبکهها هستیم. شما چه برنامهای دارید که این اتفاق نیفتد؟
درباره مهمانهایی که از این شبکه به آن شبکه میروند میتوانم بگویم سالهاست این کار را انجام ندادیم. از مهمانهایمان خواستهایم که به شبکههای دیگر نروند. خودشان هم این نگاه را داشتند که فقط در یک شبکه باشند. با برنامههای رقیب هم معاشرت کردیم و گفتیم ما این مهمان را میآوریم. شما فلانی را دعوت نکن. البته آن برنامهها در آن زمان رقیب بودند و الان رفیق هستند. در طی یکی دو سال گذشته این کار را انجام دادیم. دیگر برنامهسازان رفقای ما هستند و همکاری میکنند.
«فرمول یک» با اجرا و تهیهکنندگی علی ضیاء با معرفی ۱۰ چهره برتر سال ۱۴۰۰ از ۲۲ اسفند تا ساعاتی پس از تحویل سال ۱۴۰۱ از شبکه یک سیما پخش شد.
کد خبر 665965 برچسبها خبر مهم نوروز تلویزیون - صدا و سیمامنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: خبر مهم نوروز تلویزیون صدا و سیما برنامه ها مجری ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۱۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
جدیدترین سریال تلویزیون با محوریت هوافضا قرار بود از ۱۵ اردیبهشت پخش خود را آغاز کند اما با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نونخ» بدقولی کنداکتوری دوباره رقم خورد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش که یک بدقولی کنداکتوری درباره برنامه «هفت» رقم خورد و باعث شد این برنامه تلویزیونی با یک هفته تأخیر روی آنتن برود به این معضل پرداخته شد.
عوامل و دستاندرکاران «هفت» در توضیح پخش نشدنِ این برنامه تلویزیونی، مشکل فنی را عامل پخش نشدن اعلام کردند. چرا که مدیریت کنداکتور تلویزیون مقولهای است که از هر جهت اهمیت دارد، روزی برای چینش ترکیب پخش سریالها و برنامهها این مدیریت ضرورت دارد و روزی هم برای جلوگیری از بدقولی کنداکتوری، این مدیریت لازم است، البته این بدقولیها مسبوق به سابقه بوده که بارها سریال بدقولیهای تلویزیون را برای پخش سریال و برنامه حتی حضور مجریای خاص اتفاق افتاده است.
حالا این معضل گریبان یک سریال تلویزیونی را گرفته است. در سطح گستردهای اعلام شد سریال «رخنه» جدیدترین مجموعه تلویزیونی به کارگردانی علی غفاری از شنبه 15 اردیبهشتماه روی آنتن میرود اما در عینِ آرامش و بدون هیچ عذرخواهی از مخاطبان، با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نونخ» در 16 و 17 اردیبهشتماه پخش سریال به سهشنبه 18 فروردینماه موکول شد. این انتقاد وجود دارد که مدیران و دستاندرکاران امر پخش در بسیاری از موارد چه حال و گذشته این بیتفاوتی به مخاطب را داشتهاند.
به طورمثال واقعاً مدیران امر در شبکه یک نمیدانستند قرار است دو قسمت پشت صحنه سریال «نونخ» پخش کنند و این سریال در روز سهشنبه 18 اردیبهشتماه پخش خود را آغاز میکند که این تاریخ را در تبلیغات خودشان به مخاطبان اعلام کنند نه روز شنبه 15 اردیبهشتماه!
ساخت سریالهای جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیوناگر به گذشته هم برگردیم این رفتار تلویزیون مسبوق به سابقه است؛ روزی سریالی بهنام «دودکش2» که علیرغم پخش گسترده اخبار رسانهایاش در همین شبکه یک سیما، روی آنتن نرفت و بحث مراحل پست پروداکشن را عنوان کردند، یا بارها سریالهایی که از شبکه سه سیما پخش میشد عوامل آن به پخش نامنظم قسمتهایشان اشاره میکردند که آخرین آن به سریال «بیستکویید» برمیگردد، یا زمانی که مجموعه کلبه عموپورنگ پخش میشد این اعتراضات را نسبت به پخش نامنظم این مجموعه نمایشی داشتند.
یا «رعد و برق» بهروز افخمی که از شبکه پنج سیما به شبکه یک آمد؛ چند سال پیش در ماه رمضان قسمت اول آن روی آنتن رفت و بقیه را بهدلیل مشکلات تدوین و مراحل فنی سریال به زمانی دیگر موکول کردند. این سریال بالأخره با تمام نقاط ضعف خودش روی آنتن رفت اما تبدیل به مصداقی بارز برای بدقولی کنداکتور تلویزیون شد.
بهنظر میرسد تلویزیون کنار مدیریت درست کنداکتوری برای چینش سریالها و برنامهها به رسیدن به یک کنداکتور منظم و جلوگیری از بدقولی در پخش نیاز مبرم دارد. علیرغم اینکه شاید این نکته را هم بتوان درنظر گرفت که مشکلات فنی باعث شده باشد یک برنامه و یا سریالی در موعد مقرر اعلامشده روی آنتن نرود اما توجه به زمان مخاطب از هر نکته و توجیه قابلقبولی هم مهمتر است.
گفتنی است، سریال «رخنه» اولین همکاری مشترک وزارت دفاع- سازمان حفاظت اطلاعات با سازمان صدا و سیما برگرفته از خنثی سازی امنیتیترین طراحی عملیات نفوذ و خرابکاری صنعتی سرویس اطلاعاتی موساد در سازمان هوافضای وزارت دفاع و صنایع دفاعی و موشکی این وزارتخانه است. این سریال در 30 قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان رو به رو میشود. البته آنطور که دستاندرکاران سریال گفتهاند داستان سریال از تنوع گونههای (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را دربرمیگیرد.
این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیت های موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است. در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداختهاند.
کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری برعهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه داده است.
انتهای پیام/